Příroda už je v plném rozpuku, vše se zelená či kvete. Plodné síly Matky Země jsou na vrcholu. Beltain je oslava životadárného ohně proudícího žilami Matky Země díky níž může vše rozkvést, vyrůst. Období tepla, slunce, lásky a plodnosti. Vše kypí životem a i v nás jsou zapáleny plameny našich vášní, za kterými směřujeme. Vše nabírá velké obrátky.
Nastává poslední dubnový večer a noc – přichází „Čarodějnice“ či „Pálení čarodějnic“ nebo také „noc Valpurgy“.
V dřívějších dobách byl tento svátek svátkem lásky, sexu, tance a zpěvu. To se církvi nelíbilo a tak se snažila jej potlačit. A tak čas, kdy pohané slavili svátek Beltain, skryla pod názvem Filipojakubská noc – podle svátku svatých apoštolů Filipa a Jakuba.
I komunisté „s ním měli problém“ a tak proměnili „ohně čarodějnic“ za „ohně míru“. Od roku 1889 přijala 1. máj jako „Svátek práce“.
Prvomájovým dnem začíná světlá polovina roku.
K poslední dubnové noci neodlučně patří zapalování vater, které nás mají zbavit všeho nečistého, co se nashromáždilo za chladné zimní období a zároveň nám mají dodat životní sílu a ochranu pro nadcházející období.
Ohně také symbolicky znamenají podporu a uctění Boha Slunce.
Tento svátek má dvojí symboliku. Nedříve očistnou, aby vznikl prostor a mohlo se narodit něco nového. Takže plodnost a zároveň i smrt.
V keltské či slovanské tradici tento večer začíná svátek zvaný Beltain nebo také Beltane či Beltine. Beltain ve starokeltštině znamená jasný a zářivý (tain) oheň (bel) a je dost pravděpodobně odvozen od boha Belena (nebo bohyně Beltis či Belit).
BELTAIN je asi nejvýznamnějším svátkem KOLA ROKU. Kolo roku (nejstarší „kalendář“) má čtyři svátky dle stádia života Bohyně, která odráží čtyři stádia života ženy – Panna či Dívka, Milenka, Matka a Stařena a čtyři svátky na rovnodennosti (jarní – živel oheň a podzimní – živel země) a slunovraty (letní – živel voda a zimní – živel vzduch).
Beltain je tedy oslava lásky, partnerství, sexuality, smyslnosti a plodnosti. Tento svátek je nejvíce spojen se sexualitou, jde hlavně o vnitřní oheň posvátného spojení.
Symbolem spojení všech těchto aspektů je také svatba Prastarých (Boha a Bohyně), jak už bylo psáno. A jejím vyvrcholením je sexuální aktivita. Sexuální síly světa nyní dosahují vrcholu. Ve vzduchu proudí velká touha plodit.
Tento den se naposledy spojuje božský pár, Bohyně noci a Bůh světla, aby vytvořili jednotu v lásce a z ní mohl vzejít zárodek dalšího života. (Jeho narození pak připadá na YULE a stává se z něj NOVÝ ROK.)
Panenka BELTANE od Markéta Nemetona Vlčková web: http://www.nemetona-posvatny-haj.com/, Facebook: Nemetona – Posvátný háj
Oheň, tanec, zpěv. Krásné šaty, ženy ozdobené jarními květy či věnci z jarního kvítí.
Také si můžeš přivolat Rhiannon či tady u nás Ladu, aby tě zahrnula svou láskou, vášní a soucitem. Aby ti pomohla uzdravit všechna sexuální zranění. Aby tě naučila opět cítit tvé těla jako vyjádření lásky. A také proto, že můžeš milovat bez omezení – svobodně a naplno. Vytvoř znovu kontakt se svou divokou a nespoutanou částí. Obnov svůj vztah se svou přirozeností a vzpomeň si, kdo jsi a co v tobě dřímá.
Můžeš vypít společně se svým milovaným číši vína, do které vložíte čerstvý jarní květ či ovoce nebo nějaké přáníčko pro váš vztah. Tento malý rituál vypití společné číše společně může začít vášnivá noc. Nezapomeňte na to, že Beltain je svátek lásky, vášně a plodnosti.
Na prvního máje ráno bychom, my ženy, měly vstát za svítání a umýt se v ranní rose – mělo by to zaručit, že budeme po celý následující rok krásné.
Pokud žiješ v blízkosti vody, můžeš si uplést věneček z jarních květů nebo z nich vytvořit kytici, případně postačí třeba jen hrst sušených bylinek a vhodit je do nějakého vodního toku (potoka, řeky nebo jezera) jako požehnání a k uctění všech zde žijících elementárních bytostí.
Také můžeš připravit Májový košíček: naplnit jej jarními květinami a dobrou vůlí. A potom ho odnést na práh někoho, kdo je sám a potřebuje pomoc a povzbuzení.
Také si můžeš přivolat Rhiannon, budeš-li chtít pomoci s tvořením, uměleckou inspirací a zhmotněním tvého snu.
Andrea Sobotová, fotila Tina Radnic
Bohyně lásky, Čarodějka, Měsíční bohyně, Paní koní a větru, vládkyně živlů, Paní přírody.
„Vznešená královna“ nebo také Královna bohů – Nejvyšší ze všech.
Byla Paní z jezera, jenž dala Artušovi do rukou Excalibur a učinila ho králem Albionu. Byla také královnou víl, jenž Morganu učila kouzlům.
Také byla Paní ohně, dávala kovářům moc brát železo z těla země. také chránila před požáry a poraněním ohněm.
Nezkrotná, divoká, v kontaktu s přírodou. Také v kontaktu sama se sebou, se svými instinkty i se svou božskostí.
Múza básníků a umělců.
Přenáší na svém bílém koni duše ze Země do posmrtné úrovně bytí.
Dokáže měnit svou podobu, a tak se nám může zjevit jako zvíře či třeba jako píseň.
Můžeme si ji přivolat, když potřebujeme pomoc:
se zhmotňováním
s uskutečněním svého velkého snu
s komunikací s jakýmkoli duchem přírody
procházíme-li náročnými životními přechody
chybí-li nám umělecká inspirace.
Rhianniny symboly
Zvíře: bílý kůň, zpěv ptáků a bílá holubice
Věc: hřeben a zrcadlo
Strom: hloh
Barva: červená
Bohyně lásky, plodnosti, krásy, harmonie, souladu, smyslnosti a ladnosti. Přináší život a štěstí, mládí a radost. Je patronkou harmonického manželství.
Podporuje lásku ve vztahu, harmonii uvnitř nás i v našich vztazích. Pomáhá vnášet do života štěstí, krásu, soulad a radost. Pečuje o ženskost a plodnost a bdí nad silami života. Někteří popisují její filozofii jako ,,žít a nechat žít“. Zosobňuje ženskou podstatu.
Představuje světelné jarní a letní božstvo. Je spojována se Sluncem, horkými letními nocemi, ale také s deštěm.
Některé zdroje uvádí jako dobu jejího zrození zimní slunovrat a odkazují na slovo „koleda“ (staroslovansky „Ko“ a „Leda“) – vtělení, sestoupení Lady na zemi. Bohyně pak naplno ožije a vyjde až o jarní rovnodennosti a na podzimní rovnodennost se opět vytratí ze světa do podsvětí.
Střídá se tak o vládu na Zemi s Morenou. Podobně jako řecká Persefona přebývá po čas zimy v podsvětí s bohem Velesem. Nejslavnější dny bohyně Lady je doba před letním slunovratem.
V novodobém KOLE ROKU je spojována se svátkem lásky BELTAINEM.
Patří mezi nejvýznamnější slovanské Bohy uctívané v Čechách. Ve staročeštině Lada = děva, panna. Traduje se, že její chrámy byly v moravském Děvíně, v Olomouci, Brně a slovenské Nitře. Byly tam prý vychovávány sbory dívek.
Bývá po boku Peruna jako jeho družka a vytváří s ním rovnováhu. Podle dalších mýtů vytvořila svět se svým manželem Svarogem (bůh nebeského světla, slunce a ohně).
Slované si Bohyni Ladu často představovali jako čistou pannu s vlasy po kolena, korunou z myrty, která držela tři zlatá jablka nebo květiny. Jede ve zlatém dvoukolovém voze, zapřažena jsou v něm dvě holoubátka.
Její symboly
Strom: lípa (třešeň nebo bříza).
Bylina: ladinec (odrůda hrachu), pampeliška nebo pivoňka.
Zvířata: holoubátka a také kohout, jelen (srnec), mravenec a orel.
Směr: jihovýchodní.
Měsíc: květen
Ohně zapalovaly na návrších, aby je ochránili před čarodějnicemi a zlým duchům, kteří od této noci až do letního slunovratu měly vzrůstající moc. Z tohoto důvodu také byla do vzduchu vyhazována zapálená březová košťata. Stejnou funkci plnily i větve jeřábu, které si lidé zavěšovali nad dveře svých příbytků, stodol či chlévů.
Večer byla zapalována dvojice ohňů a předěl mezi nimi symbolizoval hranici mezi temnou, chladnou a světlou, teplou částí roku. Mladí ohně přeskakovali a starší spolu se zvířaty procházeli mezi ohni, aby došlo k jejich očistě. Pak se kolem ohně tančilo a zpívalo.V domech se musely uhasit všechny ohně. Každý rok o Beltainu se v každé domácnosti musel zažehnout oheň nový za pomocí křesadla.
Dalším zvykem, který se udržel dodnes, bylo vztyčování májky. Symbolika tohoto zvyku je májka – falus (zpravidla březová) proniká věncem – jóni, který bývá na májku pověšen. Májka také reprezentuje tok energie mezi nebem a zemí, který vyústí v obnovení růstu. Májky byly zdobeny květinami a barevnými stužkami, nejčastěji červenou a bílou symbolizující boha(bílá) a bohyni (červená).
Kolem májek lidé tančili kruhové tance posilující půdu.Lidé o půlnoci chodívali na louky, do lesů, na pole, aby nasbírali větve, květiny i jinou zeleň (zejména hloch, cesmínu a jeřáb). Až se ráno dotknou první paprsky slunce jejich domovů, musely být ozdobené. Do obydlí také nosívali byliny jako dar duchu domova.
Při těchto oslavách se jedlo, pilo, tančilo, prostě se oslavoval život. Na některých ohních vařili tradiční pokrm z mléka, másla, ovsa a vajec a na závěr se přidal také alkohol. Část z tohoto pokrmu se dal jako dar zemi a zbytek se snědl. Pojídaly se koláčky z ovsa nebo ovesné mouky. Každý z těchto koláčků byl zasvěcen nějakému zvířeti, které škodilo stádu.
Tradicí také bylo válení bochníku sýra či hořícího kola z kopce. Obě varianty symbolizovaly slunce. Pilo se silné tmavé pivo s příměsí blínu nebo mařinky, medovina nebo bylinná vína.
K ránu se začali v párech od ohňů vytrácet, aby zapálili plamen vášně a lásky. Tuto noc byl každý muž Bohem a každá žena Bohyní. Muži i ženy mohli tuto noc sundat snubní prsteny, aby si pak mohli svobodně užívat lásky v přírodě. Partnera ani nemuseli znát. Nevěra byla uctívaná jako posvátná součást rituálu.
Milovali se zejména v polích, lesích – jako poděkování přírodě za její plodnost a to údajně pomáhalo zajistit dobrou úrodu. Zřejmě z těchto dob nám zůstal zvyk líbat se na prvního máje pod rozkvetlou třešní, břízou nebo jiným stromem.
Děti počaté na Beltain se považovaly za posvátný dar Bohyně. A protože měly nejasné otcovství, starala se o ně společně celá komunita (vesnice). Prý to bývaly velmi šťastné děti Velké Bohyně.Také se v tento den uzavírala zkušební manželství na rok a den. Pokud se tento vztah osvědčil, mohli se vzít. Pokud ne, rozešli se bez výčitek.
Pro ty, kdo si chtěli zajistit štěstí, měli před východem slunce vyběhnout na nejbližší kopec a počkat na rozbřesk. Až jim sluníčko požehná svými prvními paprsky.
Mladá děvčata vstávala brzy ráno, před svítáním. Omyla si buď jen obličej nebo celé tělo v rose nejlépe z hlohu. Do vlasů si zaplétala větvičku jeřábu. Prosila tak o dar krásy.
Lidé také putovali k menhirům, aby si zajistili zdravou a bohatou sklizeň. Bylo nutné menhir 3x obejít po směru hodinových ručiček a na závěr se mu ještě poklonit. (Pokud chtěli vyvolat déšť, kameny polévali vodou nebo do nich bušili pruty z lísky. Rybáři ke vztyčenému kameni sypali písek, obešli jej a prosili o dobrý úlovek a také příznivé počasí.
Lidé nosili kamenům květiny a jídlo – zejména na vrcholcích hor a poblíž hospodářských stavení. Do důlků v menhirech lili mléko jako dar pro „malé lidi“. Nemocné děti na Beltain pronášeli skrze volný prostor kamenů. Tak měly dosáhnout opět zdraví. Novicové bránami procházeli a tím symbolicky vstupovali do nového života.)
Byl také vybrán Král a Královna máje, kteří budou symbolicky oddáni, aby se tak zpečetil svazek mezi nebem a Zemí. Ten, kdo vyšplhal na májku nebo vyhrál božský závod, se stal králem. Královnou dívka, kterou ostatní zvolili nebo kterou si král sám vybral.
Slavnost pak pokračovala pod májkou, na níž byly namalovány bílé a červené spirály. Bílá jako nový začátek a červená jako životní síla.
Královna bývala zahalena do březového listí, na hlavě nosívala věnec z hlohu, sedmikrásek a kopretin. Král míval očerněný obličej a byl také „oblečen“ v zeleném listí.
Májový královský pár poléval účastníky oslav vodou, což je jistý druh rituálu deště a prosperity (Vláha byla velmi důležitá pro dobrou sklizeň). Tento zvyk byl také částečně zachován dodnes v podobě Majálesu.
Panenka BELTANE od Markéta Nemetona Vlčková web: http://www.nemetona-posvatny-haj.com/, Facebook: Nemetona – Posvátný háj
Můžeme si ji přivolat, když potřebujeme pomoc:
se zhmotňováním
s uskutečněním svého velkého snu
s komunikací s jakýmkoli duchem přírody
procházíme-li náročnými životními přechody
chybí-li nám umělecká inspirace.
Rhianniny symboly
Zvíře: bílý kůň, zpěv ptáků a bílá holubice
Věc: hřeben a zrcadlo
Strom: hloh
Zdroj podkladů pro tento článek: Lilia Khousnoutdinová – Kněžka Bohyně + internet + Kniha rituálů + Živoucí kruh – Jan Bílý
Pro www.lenkabicencova.cz napsala Lenka Zasadilová Bicencová, autorka Meditací pro realizaci vysněného života a programu Transformace s láskou a lehkostí. Tento článek může být dále šířen a kopírován v nezkrácené a neupravené podobě, pokud bude připojena celá tato poznámka i s aktivním odkazem.